VIS HANDLEKURV:

Cart

Cart

Tryptofan for søvn og bedre humør. Effekter, forklaring, dosering.

Tryptofan for søvn og bedre humør. Effekter, forklaring, dosering.

Tryptofan for søvn og bedre humør. Effekter, forklaring, dosering.  

Tryptofan er en essensiell aminosyre. Det betyr at kroppen ikke kan produsere den selv, men det må tilføres gjennom mat. Dens viktigste egenskaper består i å forbedre funksjonen til nervesystemet.
Mangelen på tryptofan viser seg i redusert energi og dårlig humør, og kan til og med føre til depresjon. På den andre siden kan et overskudd av tryptofan i kroppen forårsake døsighet, kvalme og synsproblemer. Det er viktig å opprettholde et riktig nivå i kroppen fordi tryptofan styrer humør og velvære.

Tryptofan-effekter  

Denne aminosyren har følgende funksjoner i kroppen

• Viktig i produksjonen av serotonin – lykkehormonet

• Den tar del i produksjonen av melatonin – et hormon som er ansvarlig for søvn

• reduserer hyperaktivitet og mental spenning

• regulerer stoffskiftet

• styrker immuniteten

• påvirker riktig funksjon i øynene

• påvirker amming hos kvinner

Tryptofan anbefales også for personer som ønsker å redusere kroppsfettet, samt de som ønsker å øke muskelmassen. Tryptofan sammen med arginin stimulerer produksjonen av somatotropin (veksthormon) og påvirker lipolyse (prosessen med å bryte ned fett). Det er også verdt å nevne at denne aminosyren har evne til å undertrykke appetitt, og derfor anbefales for personer som går ned i vekt.

Tryptofan for søvn  

Tryptofan bidrar til produksjon av melatonin , et hormon som regulerer kroppens daglige syklus. Korrekt nivå av melatonin er veldig viktig, da det regulerer kroppens biologiske klokke som gjør at vi våkner om dagen og sover om natten. For lite melatoninkonsentrasjon i kroppen fører til søvnløshet. Vitenskapelig forskning har bekreftet at tryptofantilskudd bidrar til bedre søvnkvalitet.  Å ta det er en veldig god måte å slappe av og få bedre søvnkvalitet.

Tryptofan – hvor finner vi det?  

Tryptofan finner vi i naturlig mat som kjøtt, fisk, meieriprodukter, belgfrukter, parmesanost, spinat, bananer og spirulina. I tillegg kan det også finnes i kosttilskudd. Det er verdt å nevne at å spise mat som inneholder tryptofan sannsynligvis ikke har en direkte innvirkning på serotoninnivået i kroppen. Dette skyldes at det er for liten mengde av denne, i forhold til andre aminosyrer. Derfor er den beste måten å tilføre kroppen tryptofan for å få ønsket effekt, gjennom kosttilskudd. Ved bruk av kosttilskudd er det viktig å konsultere lege, fordi feil dosering kan føre til helseforverring.

Tryptofan gjennomgang  


Tryptofan kan være veldig bra for oss, men det er verdt å nevne at det bør tas i riktig mengde. Som vi skrev ovenfor, kan både mangel og overskudd gi negative effekter. Tryptofan har et relativt bredt spekter av effekter, men det er helt sikkert til fordel for nervesystemet.

Hva ser du etter?

Hvis vi ikke har en vare på lager, kan du forhåndsbestille varen.
Det betyr at vi sender den så snart den er på lager.
OK