VIS HANDLEKURV:

Cart

Cart

Tilskudd for ro og stress 

Tilskudd for ro og stress 

Tilskudd for ro og stress   

Hverdagen med jobb, hus, familie og regelmessig trening, utsetter kroppen for alvorlig stress og gjør det noen ganger vanskelig å sortere egne følelser. I vanskelige tider er det verdt å lete etter et godt kosttilskudd for å roe ned og slippe stresset. Hvordan fungerer disse og er de trygge?

Trenger du virkelig å bekjempe stress?  

Psykologer kaller stress et forsøk på å tilpasse seg omgivelsenes krav. Disse kravene er i stor grad formet av de såkalte stressfaktorene, dvs. faktorer som er ansvarlige for fysiologisk (og indirekte også psykologisk) stimulering. Faktisk kan en stressfaktor være alt som får oss ut av homeostase:

  • hard trening,
  • krangler med partner,
  • kommende eksamener eller
  • å sitte fast i trafikken.

Hvordan vi reagerer på stress er i stor grad individuelt. En situasjon som er eustress (stress med motiverende effekt) for en person vil bli distress (stress med svekkende effekt) for en annen. Den biologiske mekanismen for stress bruker to systemer i kroppen;- det sympatiske nervesystemet og HPA-aksen, dvs. hypothalamus-hypofyse-binyrene.

 

Evolusjonært sett var stress nødvendig for å utløse kamp-eller-flukt-responsen, og det er det fortsatt i dag. Derfor er stress på kort sikt absolutt nødvendig fordi det har motiverende effekt. Problemet oppstår når symptomene på stress er for sterke eller det er så mange stressfaktorer at kroppens stimulering forblir nesten konstant.

Hva kan forårsake langvarig, alvorlig stress?  

  • Kraftig økning i kortisolnivåer og hormonelle forstyrrelser,
  • problemer med søvn,
  • hypertyreose,
  • graves sykdom,
  • revmatiske problemer,
  • kardiovaskulære sykdommer,
  • slag.

I hverdagen kan du også merke en reduksjon i produktivitet, stadig tretthet og konsentrasjonsvansker.

 

Det finnes ikke et enkelt svar på spørsmålet om når stress kan betraktes som kronisk.
Det er vanligvis indikert av at symptomene forstyrrer hverdagen og vår vanlige funksjon. Om du merker de ovennevnte symptomene, er det verdt å vurdere beroligende og stressdempende kosttilskudd.

Hvordan virker beroligende og stresstilskudd og hva inneholder de?  

Tilskudd for å roe ned og dempe stress er en gruppe produkter som inkluderer både populære elementer administrert i form av et monopreparat og adaptogener som blir stadig mer populære. Hvordan velge klokt mellom disse kosttilskuddene?

Magnesium  

Magnesium er nødvendig for at nervesystemet skal fungere. Å opprettholde riktig nivå av dette elementet i kroppen bidrar til å øke konsentrasjonen av serotonin, noen ganger kalt lykkehormonet. Samtidig hemmer det utskillelsen av to nevrotransmittere, adrenalin og noradrenalin. Frigjøringen av disse stoffene fører også til at magnesium kommer inn i blodet. Så vi kan si at jo mer stress du har i hverdagen, jo lavere vil magnesiumnivået være.

 

Blant de mange kjemiske formene for magnesium som er tilgjengelige på markedet , anbefales det primært å ta de i form av organiske salter (f.eks. løvetann, sitrat, aspartat). De utmerker seg med mye høyere biotilgjengelighet enn uorganiske salter (f.eks. oksider og karbonater).

Ashwagandha  

Ashwagandha er et sterkt adaptogen med høyt innhold av withanolider. Å ta Ashwagandha-ekstrakt reduserer følelsen av tretthet, bekjemper søvnløshet forbedrer søvnkvaliteten og reduserer konsentrasjonen av kortisol, “stresshormonet”. Å ta kosttilskudd med Ashwagandha støtter kroppens immunitet og har en antioksidanteffekt, “fjerner” frie radikaler, som også kan bidra til følelse av tretthet.

Den anbefalte dosen av Ashwagandha er vanligvis 300-500 mg av en standardisert ekstrakt.

Bacopa monnieri fungerer også veldig likt som Ashwagandha.
Å kombinere disse adaptogenene sammen fungerer synergistisk.

Rhodiola rosea  

Rhodiola rosea (latinsk Rhodiola rosea) inneholder en rekke ingredienser med helsefremmende egenskaper, inkludert fytosteroler, flavonoider, katekiner, samt salidrosider og p-tyrosol. Standardisering av Rhodiola rosea-tilskudd inkluderer oftest salidrosider og rosavin.

Forbindelsene i Rhodiola rosea øker nivået av dopamin og serotonin og senker nivået av kortisol. De har en positiv effekt på velvære ved å øke produksjonen av endorfiner.
Adaptogene egenskaper forbedrer blodsirkulasjonen i hjernen og musklene. Det er også vitenskapelige rapporter og forskning på den positive effekten av Rhodiola rosea på libido.

Kinesisk Cordyceps  

Kinesisk cordyceps er en sopp som er parasitt på noen arter av virvelløse dyr. Det er et av adaptogenene som reduserer effekten av fysisk og psykisk stress, har immunstimulerende, anti-kreftegenskaper og bekjemper frie radikaler.


Dette er selvfølgelig ikke alle kosttilskudd for tretthet og stress du kan kjøpe. Andre, like effektive tilskudd inkluderer: oljer som inneholder CBD, ginseng, L-theanin eller magnoliaekstrakt.

Er beroligende og stresstilskudd trygge?  

Å ta kosttilskudd for å roe ned og dempe stress er helt trygt, forutsatt at produsentens retningslinjer angående doser, behandlingsvarighet og mulige kontraindikasjoner følges.

 

Gravide kvinner bør være spesielt forsiktige (f.eks. kan høye doser av ashwagandha ha abortfremkallende egenskaper) og personer som tar immunsuppressive, antidiabetiske eller hypertensjonsmedisiner på daglig basis bør være forsiktig.

Hva ser du etter?

Hvis vi ikke har en vare på lager, kan du forhåndsbestille varen.
Det betyr at vi sender den så snart den er på lager.
OK