VIS HANDLEKURV:

Cart

Cart

10 enkle råd for å gå ned i vekt

I dag skal vi gå over matvarer som i hemmelighet gjør deg fett. Det er en vanlig misoppfatning at man er overvekt på grunn av at man dramatisk overspiser kalorier. Man det er rett og slett ikke det. Ovesrskudd på 50 eller 100 kalorier per dag vil føre til at noen blir overvekt før man vet det. Daglig overskudd på 100 kalorier i løpet av 1 år fører til at man går opp ca 5 kg kroppsfett. Sammensatt over 5 til 10 år vil resultere i at du blir 25 til 50 kg overvekt. Små justeringer kan ha motsatt effekt med å bare endre en av 10 tingene du kan gjøre det motsatte i løpet av 5 til 10 år kan du gå ned 25 til 50 kg ved å gjøre en liten justering i måten du spiser nå i stede av å gå på en streng diet som ikke er bærekraftig.

1. Salater. Du kan tenke at hvordan salater kan føre til overvekt?
Problemet er dressingen som legges inn i salatene. Du går på restaurant, bestiller en salat og tenker at du sparer på kalorier, mens de har 300 kalorier salatdressing blandet inn i salaten din. Salat er svært kalorifattig, men hvis du legger dressing og bakonbitter og så videre, øker kaloriene veldig raskt.Så alltid bestill dressingen ved siden og du vil merke til at du ikke trenger så mye dressing. Hvis du kutter dresingen i halvparten så sparer du 150 kalorier. Sammensatt i løpet av et år vil føre til et vekttap på 7 kg fra bare å bytte fra å ha dressingen blandet inn i salaten til å ha dressingen ved siden.

2. Ost. Problemet er at 100 gram av ost har over 400 kalorier. Til sammenligning light ost 250kalorier. Så ved å bytte fra vannlig ost til light kan du spare 150 kalorier. Jeg skjenner at det ikke smaker så godt som fettost, men jeg heller vil kunne smake noe og være frisk enn bli syk på grunn av overvekt.Jeg vil heller være på denne verden og smakke på mat som er nesten like god, enn å være død fordi jeg valgte å spise hva som helst.

3. Omletter. Du tenker at det er sunt å spise omeletter. Problemet er at hvis du har en omelett med hele egg, er det langt flere kalorier en du sannsynligvis tror det er. Hvis du har 4 egg i en omelett, det betyr at du har 300 kalorier som kommer fra egg. Hvert hele egg har omtrent 75 kalorier i forhold til egghviten 16 kalorier. Jeg sier ikke at du skal kutte ut alle de hele eggene, men hvis du går fra å ha 4 hele egg til 2 hele egg og 2 egghviter, så sparer du 120 kalorier. I løpet av 1 år mister du 7 kg kroppsfett. Små endringer, kansje ubetydelige vil resultere i vekttapp i løpet av året i stedet for å tenke at man må gå ned all denne vekten nå, spre vekttapet ut og det vil ha en varig innvirkning på helsen din.

4. Matolje. Alle oljene du bruker til å tilberede maten inneholder 130 kalorier per spiseskje og hvis du lager flere måltider om dagen, kan det lett legge til 3 spiseskjeer. Noen bruker 3 det i kun 1 måltid. Det er 390 kalorier som du ikke trenger. Sammensatt i løpet av 1 år er det 20 kilo av kroppsfett. 1 gram av fett gir 9 kcal. Til sammeligning gir 1 gram av protein eller karbohydrat kun 4 kcal, mens Alkohol gir 7 kcal!

5. Juice. Det er en annen misoppfatning at det må være sunt fordi det kommer fra frukt.Problemet er at de tar den sunne frukten, presser ut og gir deg alt sukkeret fra den og man tror det er sunt fordi det er vitamin c i det. I stede for å drikke den juicen, spis eplet eller appelsinen. 2 kopper gir 240 kalorier. Til sammenligning gir eplet eller appelsinen 100 kcal eller mindre. Mye smartere å konsumere hele frukten som tar lengre tid å spise, har mer fiber, mer mettende og sunnere.

6. Kaffekremer. 15 ml (en spiseskje) er jo bare 35 kalorier. Hvor mange mennesker bruker 1 spiseskje? Vannlighvis er det 4. Jeg drikker ca 4 kaffer per dag som gir mellom 1560 ekstra kalorier! Til sammenligning gir skummet melk kun 5 kalorier per spiseskje. Det er en dramatisk innvirkning på at man går opp i vekt hvis man drikker kaffer med fløtte og sukker flere ganger om dagen. Jeg har en kunde som sa at alt han endret var å ikke ha fløtekrem i kaffen og han har gått ne i vekt 17 kg i 3 måneder. Bare et bytte 17 kilo. Hva venter du på?

7. Pannekakesirup. Vannlig sirup gir omtrent 50 kcal i 1 spiseskje. Tenker du at det ikke er mye? Ingen spiser 1 spiseskje av sirup. Alle spiser 4 spiseskjer eller mer.Hvis du spiser
pannekaker hver frokost, så gir det 200 kalorier ekstra om dagen. Til sammenligning kan du bruke kalorifritt sirup, som gjør at du går ned i vekt 10 kilo i løpet av 1 år. Du kan sannsynlighvis miste all vekten du må gå ned i løpet av 1 år bare fra å endre disse små ubetydlige endringene.

8. Brus. Ikke klag på vekten og si at du har prøvd alt hvis du drikker brus. Det er en av de enkleaste tingene du kan gjøre for å gå ned i vekt. 150 kalorier per boks. 2 bokser per dag 300 kalorier. Hvis du slutter å drikke 2 bokser cola per dag, mister du 15 kilo av fett i løpet av 1 år. Det er ikke noen unnskylding for å drikke regular cola hvis målet ditt er å gå ned i vekt. Hvis du ikke vil drikke cola zero på grunn av aspartam? Ok, det gjør ikke noe drikk vannlig cola og si at du ikke kan gå ned i vekt.

9. Peanøttsmør. Alle som ansetter meg sier hva de liker å spise og de fleste er kvinner som elsker å spise det. 4 spiseskjeer gir 400 kalorier. Til sammeligning har peanøtsmøroppskriften min 100 kalorier per fire spiseskjeer. Det vil spare 300 kalorier som tilsvarer 15 kilo av fetttapp på ett år.

10. Iskrem. Vannlig iskrem gir opptil 300 kalorier per 100 gram. Til sammeligning har iskremoppskriften min 100 kalorier per 100 gram. Orker du ikke å spise 500 gram av iskrem på en gang?. Det vil jo spare 1000 kalorier hver gang som tilsvarer 1,2 kilo av fetttapp per gang!

Start med 1 endring som du kan gjøre akkurat nå i dag! Jeg ga deg 10 ting du kan gjøre. Velg den ekleste du kan begynne med akkurat nå, rett etter vår samtalen. Og etter 1 eller 2 uker legg til en til og etter at du har blitt vant til det, kaskje en til. Det vil være enkelt for deg, uten å føle innsatsen. Du skal gå ned i vekt og holde den av fordi du gjør bærekraftige endringer som du kan holde deg til for godt i stedet for å si at jeg skal gå på treningstudio to ganger om dagen, jeg skal kjøre 2 timer av cardio hver dag, jeg skal gå ned i vekt 50 kg på 3 måneder. Nei. Halvveis til drømmekroppen. Halvveis er bedre enn ingenting. Det er små sammensatte endringer som er nesten ubetydlige, men fører til progress.

One Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hva ser du etter?